Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |2850000-00-00 1
Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - |2950000-00-00 1
Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Bioinformatyka - ogólnoakademicki - II stopień - I - |2960000-00-00 1
Analiza filogenetyczna [2020] obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |19642021-01-30 1
Analiza filogenetyczna [2021_2] obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - II stopień - I - |22372021-04-23 1
Analiza filogenetyczna obowiązkowy| - Bioinformatyka UAM - ogólnoakademicki - II stopień - I - |23342021-05-04 1

wybrano: 2334


Analiza filogenetyczna

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
prof. dr hab. Jacek Dabert, dabert@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. Jacek Dabert, dabert@amu.edu.pl, dr Eliza Głowska, glowska@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

Zapoznanie studentów z podstawami teorii analizy filogenetycznej oraz praktyczne zaprezentowanie procedur stosowanych w rekonstrukcji powiązań filogenetycznych pomiędzy organizmami. Zaprezentowanie poszczególnych etapów komputerowej analizy filogenetycznej z zastosowaniem różnych algorytmów i odmiennych rodzajów danych. Zapoznanie z procedurami statystycznego testowania drzew filogenetycznych. Analizowanie współbieżnych zjawisk kofilogenetycznych w układzie gospodarz-symbiot (mutualizm, pasożytnictwo) na podstawie konstruowania drzew genowych i statystycznej analizy kofilogenetycznej.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw biologii ewolucyjnej i statystyki.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zna podstawową terminologię używaną w rekonstrukcji filogenezy
Efekt_02potrafi zrekonstruować drzewo filogenetyczne przy pomocy różnych podejść metodologicznych, rozumiejąc zasady działania poszczególnych metod filogenetycznych i znając ich możliwości i ograniczenia; przeprowadzić datowaną analizę filogenetyczną
Efekt_03umie przeprowadzić i zinterpretować testy statystyczne stabilności drzewa filogenetycznego
Efekt_04potrafi odczytać matematyczny zapis drzewa filogenetycznego i graficznie opracować rezultaty analizy filogenetycznej
Efekt_05potrafi posługiwać się metodami kofilogenetycznymi i interpretować historię powstania interakcji pomiędzy obiektami biologicznymi
Efekt_06potrafić datować molekularnych drzewo filogentyczne i zinterpretować chronologię wydarzeń ewolucyjnych

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Podstawowe terminy stosowane w rekonstrukcji filogenezy, w tym: terminologia dotycząca cech (typy homologii i homoplazji, argumentacja cech, cechy informatywne i nieinformatywne, ważenie cech), drzewa filogenetyczne (terminologia, rodzaje drzew, sposoby graficznej prezentacji), taksony naturalne i sztuczne.

Efekt_01
2.

Przygotowanie matrycy danych: rodzaje cech, matryc danych, format NEXUS.

Efekt_02
3.

Konstruowanie drzew filogenetycznych: koncepcja zegara molekularnego w filogenetyce, UPGMA, Neighbor-Joining, Maximum Likelihood, Maksymalna Parsymonia, Wnioskowanie Bayesowskie,procedury przyśpieszające obliczenia (heurystyczna, branch-and-bound), drzewa konsensusowe.

Efekt_03
4.

Poszczególne etapy komputerowej analizy filogenetycznej na przykładzie danych molekularnych: wybór markera, przyrównanie (alignment), skonstruowanie matrycy danych, parametry wejściowe, analiza komputerowa.

Efekt_02, Efekt_03
5.

Analiza statystyczna zrekonstruowanego drzewa: sygnał filogenetyczny (splits), podstawowe parametry statystyczne drzew, metody próbkowania (jacknife i bootstrap), indeks Bremera.

Efekt_04
6.

Graficzne opracowanie drzew filogenetycznych wybranymi programami komputerowymi.

Efekt_05
7.

Analiza kofilogenetyczna: podstawowe zjawiska kofilogenetyczne, procedura BPA (Brooks Parsimony Analysis) i drzewa uzgodnione (TreeMap, Jungle), statystyczna analiza rezultatów.

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05, Efekt_06
8.

Datowanie molekularnych drzew filogentycznych

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_07

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład problemowy
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda ćwiczeniowa
Metoda warsztatowa
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6
Egzamin pisemnyxxxxxx
Egzamin ustnyxxxxxx
Kolokwium pisemnexxxxx
Testxxxxxx
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Barry Hall: Łatwe drzewa filogenetyczne, WUW, Warszawa, 2008
    2. Diana Lipscomb: Basics of Cladistic Analysis, George Washington University, Washington D.C., 1998
    3. Reece i in.: Biologia Campbella, Rebis Pearson, Poznań, 2016

Artykuły w czasopismach


    Nakład pracy studenta i punkty ECTS

    Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
    Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem30
    Praca własna studenta:
    Przygotowanie do zajęć15
    Czytanie wskazanej literatury10
    Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
    Przygotowanie projektu
    Przygotowanie pracy semestralnej
    Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia20
    SUMA GODZIN75
    LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU3

    * godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut